Islam dan Melayu: Menatap wajah citra bangsa dalam sejarah – Siddiq Fadzil

Rencana yang menarik untuk dibaca dan direnungi. Kita orang melayu adalah bangsa pelaut yang menguasai samudra satu ketika dahulu.Bak kata Presiden Indonesia Jokowi, kita sudah lama membelakangi laut, samudra, selat dan teluk.Begitu juga ungkapan Presiden pertama RI Soekarno bahwa untuk membangun menjadi negara besar, negara yang kuat, negara yang makmur, kita harus memiliki jiwa cakrapatih samudra , jiwa pelaut yang berani mengarungi gelombang dan hempasan ombak yang menggulung.‘Jalesveva Jayamahe’, di laut justru kita jaya !

Published: 25 November 2014

siddiq

Pengislaman telah mentransformasikan Melayu dari bangsa yang terkurung dalam kekarutan tahyul dan dongeng menjadi bangsa rasional yang responsif terhadap rangsangan al-Qur’an agar berfikir (tafakur) dan merenung (tadabur).

Ungkapan tradisi “alam terkembang dijadikan guru” adalah penjelmaan kesedaran Melayu tentang hakikat alam sebagai al-kitab al-maftuh (kitab terbuka) yang memuatkan pelbagai rahsia dan hikmah yang bermanfaat bagi manusia yang dapat memahaminya.Memang alam adalah ayatu’llah (tanda yang mengisyaratkan keesaan, kebesaran dan kekuasaan Allah).

Justeru, berguru kepada alam dalam tradisi Melayu dapat diertikan sebagai usaha memaknai tanda-tanda pada alam ciptaan Tuhan (ayat al-kawn) dan mengambik iktibar untuk panduan hidup.Peribahasa Melayu yang mengungkapkan wisdom pusaka bangsa banyak sekali mengangkat objek-objek kealaman: langit, tanah, gunung, bukit batu, air, angina, flora dan fauna.

Pada hakikatnya, bangsa ini mewarisi kekayaan nilai-nilai budaya yang dapat menjadi teras pembinaan watak yang ampuh dan tangguh. Bukankah pada zaman silam bangsa Melayu terkenal sebagai bangsa pelaut?

Continue reading

Russia serang Australia ?

Berita terkini mengatakan Russia menghantar 4 kapal perangnya ke arah Australia. Kapal perang itu turut melepaskan beberapa das tembakan. Mungkinkah tindakan ini untuk memberi amaran kepada Australia yang merupakan tali barut Amerika.Sementara itu, Presiden Vladimir Putin sekarang ini berada di Australia sempena persidangan G20. Sebelum ini, kedua-dua pemimoin tersebut telah bertemu dalam persingan APEC yang baru berlansung di Beijing. Australia pula menghantar 3 kapal perangnya untuk mengawal kapal perang Russia tersebut. Apakah yang bakal terjadi? Sama-sama kita lihat perkembangan selanjutnya.

1415828292661_wps_5_russian_ships_map_jpg

ARAB TAK BOLEH DIHARAP – TURKI HARAPAN BARU DUNIA ISLAM !

Recep-Tayyip-Erdogan-005

 

 

 

 

 

 

 

Tabik hormat kepada Recep Taiyyib Erdorgan Presiden Turkey. Mengapa ? Beliau menyuntik semangat baru yang memberi kekuatan kpd dunia Islam.  Erdogan berani menyanggah Barat untuk memecah i hegemoninya. Barat yang dikepalai AS sebenarnya kuasa yang memaksakan kekuasaannya ke atas dunia. Terutamanya negara- negara Islam di Timur Tengah. Mereka menjadi permainan, diperkotak-katikkan Barat. Dalam situasi yang kalut beliau mengeluarkan kenyataan, mengangkat kepala kami ada sejarah dan maruah. Berikut adalah kenyataannya ;

1. Turki akan mengambil tanggung jawab ke atas Baitul Muqaddis yang diserang Israel. Sedangkan Mesir dan Saudi Arabia tidak memberi apa- apa reaksi

2. Orang Islam lebih dulu menemui Benua Amerika. Bukan Colombus yang menemui Amerika pada tahun 1492. Benua itu telah ditemui oleh pelayar muslim 300 tahun lebih awal. Tepatnya pada TM 1172. Catatan harian Colombus menyebut beliau telah nampak kubah masjid dan mendengar laungan azan dari masjid di puncak bukit di pulau Cuba.Erdogan menyatakan akan meminta kerjasama Presiden Cuba untuk membina semula masjid di atas bukit tersebut.

Pengumuman ini meredakan sedikit kegawatan di dunia Islam. Tidak ada pemimpin yang berani melawan Amerika. Tidak ada pemimpin yang berani membela para pejuang Islam. Mereka yang masih ada maruah. Para pejuang yang  berani mempertahankan hak kedaulatan Islam daripada dicabuli dan dibuli oleh musuh-musuh Islam yang berniat jahat membunuh roh  Islam dari luar dan dalam.

Pengumuman ini meredakan sedikit kegawatan di dunia Islam. Tidak ada pemimpin yang berani melawan Amerika. Tidak ada pemimpin yang berani membela para pejuang Islam. Mereka yang masih ada maruah yang berani mempertahankan hak kedaulatan Islam daripada dicabul dan dibuli oleh musuh-musuh Islam.

Pengumuman ini juga memecah kebuntuan.Siapakah yang berani menjadi pembela maruah Islam yang sedang jatuh ini.Jatuh hingga ke peringkat dayus menjadi BARUA Amerika. Amerika sah adalah kafir harbi kerana berani menceroboh dan menyerang negara-negara umat Islam. Contohnya Mesir di bawah Pres Al Sisi sanggup menyediakan 50,000 tentera untuk menyerang Libya supaya tunduk kepada kemahuannya.Dalam erti kata yang lain secara tidak langsung mengalah kepada kehendak Barat menerusi proksi yang direstui Amerika. Di Timur Tengah terdapat beberapa negara yang terlalu pro Amerika sehingga sanggup bertindak kejam mengganasi rakyat.

Kesimpulanya setujukah untuk kita katakan kini hanya Turki yang menjadi pembela Islam.Alangkah baik sekiranya kuasa-kuasa yang ada di Timur Tengah bersatu. Arab, Parsi dan Turki bersatu atas nama ISLAM. Sebagaimana kata Khalifah Umar Al Khattab.

“Kamu menang ke atas orang-orang kafir kerana akhlak kamu lebih baik daripada mereka. Apabila akhlak kamu sama dengan mereka atau lebih buruk lagi,kamu pasti akan menderita kekalahan. Kamu mulia kerana Islam apabila kamu meninggalkan Islam kamu akan menjadi sehina-hina makhluk di atas muka bumi. Inilah musibah yang berlaku ke atas dunia Islam pada masa kini.Tidak ada pendirian untuk memelihara kedaulatan Islam yang diamanakan Allah untuk mempertahankannya.

Sumber aj-jazeeera :

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/11/erdogan-says-muslims-discovered-americas-20141115181222841516.html

AGENDA MIRITIM PRES JOKOWI DI SIDANG APEC

Ucapan Presiden Jokowi dalam sidang APEC baru-baru ini agak menarik untuk diperhatikan. Pelbagai projek dan agenda untuk Indonesia dibentangkan oleh sosok nombor satu Indonesia itu. Antaranya ialah cita-cita besar untuk mengembalikan Indonesia sebagai kuasa maritim/perlautan yang terbesar di Asia. Rancangan untuk membina dan menghubungkan pelabuhan-pelabuhan di kepulauan,rel keretapi dan tol laut. Agenda ini menjadi keazaman untuk dilaksanakan. Nampaknya langkah ini akan merancakkan, menghidupkan semula laluan laut diserata rantau, negara dengan 17,000 pulau ini.Jokowi menjemput para pelabur datang melabur ke Indonesia bagi merancakkan pertumbuhan ekonominya.
Mengakhiri ucapan beliau mengucapkan kata- kata bestari kearifan lama bangsa Indonesia sebagai bangsa pelaut “Di laut justeru kita jaya” !

Selamat Indonesia dengan kapasiti penduduk menghampiri 300 juta menjadi kuasa ekonomi yang terbesar di Asia Tenggara dan kuasa ekonomi kedua terbesar di Asia Timur selepas China. Syabas Presiden Jokowi yang telah memulakan langkah ke depan untuk negaranya.

APA DAH JADI TERHADAP AMANAH MENJAGA TSM

Mengikut perangkaan terkini sehingga tahun 2009 TANAH SIMPANAN MELAYU HANYA TINGGAL 12 % sahaja daripada jumlah asal. Jumlah asalnya ialah 12.9 juta hektar. Kini yang bersisa hanya 1.6 juta hektar sahaja. TSM adalah suatu AMANAH buat dipelihara demi masa depan bangsa Melayu di negeri yang sebelum merdeka dinamai PERSEKUTUAN TANAH MELAYU. Apakah apabila bertukar menjadi MALAYSIA  TSM amanah ini boleh disia-siakan dengan begitu mudah sehingga merosot begitu jauh oleh kerajaan yang kononnnya mempertahanlan KETUANAN MELAYU.

Mari kita mengimbas apa kata ulama UMNO yang paling terkenal terhadap AMANAH ini kepada para pemimpin bangsanya menjelang MERDEKA. Beliau Sheikh Abdullah Fahim seolah-olah nampak apa yang akan berlaku :

Sesiapa yang berjuang kerana Allah dan niat yang baik akan dipermuliakan Allah. Sesiapa yang berniat buruk , tamak dan khianat akan menjadi orang yang hina dan dilaknat di sisi Allah.

Bila kita dah merdeka jangan ada pemimpin yang buat kekayaan di atas belakang rakyat.

Justeru hal ini adalah satu peringatan dan amaran. Mungkin kita boleh lepas didunia atas kecurangan yang dilakukan kerana menghilangkan hak amanah bangsa yang dipertanggung jawabkan kepada pihak yang berkuasa.

 

KASSIM AHMAD – PUNCA KEMEROSOTAN DI DUNIA ISLAM

LIHAT ISLAM DI TIMUR TENGAH YANG DIPERKOTAK-KATIKKAN OLEH AS DENGAN ARAB SAUDI MENJADI PASAK PENYOKONG UTAMA. MODEL NEGARA YANG PALING KEJAM DAN TIDAK DEMOKRATIK SAMA  SEKALI.

MESIR SEBAGAI NEGARA BONEKA YANG DIPERINTAH SECARA JUNTA/ DIKTATOR DENGAN SOKONGAN AS DAN PIHAK BARAT- ITULAH ERTINNYA PENJAJAHAN. ISLAM HANYA GAH DAN GHAIRAH SETAHUN SEKALI PADA MUSIM HAJI KEMUDIAN MASING-MASING BUAT HAL SENDIRI .

NEGARA UMAT ISLAM BOLEH DIGEMPUR  DAN DIADU DOMBA OLEH AS. PARA PEMIMPIN UMAT ISLAM TIDAK UPAYA BERPAKAT  UNTUK ATUR TINDAKAN MENYELAMATKAN UMAT ISLAM YANG SEDANG DIRATAH BARAT. IKUT PERINGATAN BAGINDA RASULULLAH PERKARA INI SEDANG BERLAKU. INILAH AZAB ALLAH APABILA KITA MENGABAIKAN PERINTAHNNYA.

ISLAM HARI INI TIDAK LEBIH SEBAGAI AGAMA RITUAL- KASSIM AHMAD  Sebagai satu cara hidup yang revolusioner, mendukung kehidupan dan tidak gentar untuk menghadapi kesusahan dan kematian –  DEEN INI SUDAH MATI ! Inilah sebab utama kejatuhan umat Islam. Kita harap para pemimpin dan cerdik-pandai Islam sedar akan hal ini dan berusaha untuk mengatasinya.

    I

 

PIDATO KENEGARAAN PRESIDEN JOKOWI : INDONESIA KE DEPAN MENJADI BANGSA BESAR !!!

 “Saatnya kita mengembalikan negara ini sebagai negara maritim. Laut, samudera, selat, dan teluk adalah masa depan negara,” kata Jokowi.

Isi Lengkap Pidato Joko Widodo usai Pelantikan Presiden di MPR

Berbekal secarik kertas yang telah dipersiapkan sebelumnya, Jokowi menyampaikan pidatonya selama 10 menit.

Berikut isi pidato pertama Jokowi sebagai Presiden RI ke-7:

Salam sejahtera untuk kita semuanya
Om swastiastu namo buddhaya

Yang saya hormati, pimpinan dan seluruh anggota MPR
Yang saya hormati, Wakil Presiden
Yang saya hormati, Bapak BJ Habibie, Presiden ketiga RI
Yang saya hormati, Ibu Hj. Megawati Soekarnoputri, Presiden kelima RI
Yang saya hormati, Bapak Try Sutrisno, Wakil Presiden keenam RI
Yang saya hormati, Bapak Hamzah Haz, Wakil Presiden Kesembilan RI
Yang saya hormati, Prof. Dr. Susilo Bambang Yudhoyono, Presiden Indonesia keenam
Yang saya hormati, Boediono, Wakil Presiden kesebelas RI
Yang saya hormati, Ibu SInta Nuriyah Wahid
Yang saya hormati, rekan dan sahabat baik saya, Prabowo Subianto dan
Hatta Rajasa
Yang saya hormati, yang mulia kepala negara dan pemerintahan dan
utusan khusus negara sahabat
Para tamu undangan yang saya hormati, saudara-saudaraku sebangsa dan setanah air

Hadirin yang saya muliakan,

Baru saja kami, Joko Widodo dan Jusuf Kalla mengucapkan sumpah. Sumpah itu memiliki makna yang amat dalam, komitmen bekerja keras mencapai cita-cita bersama sebagai bangsa yang besar. Ini saatnya menyatukan hati dan tangan, ini saatnya bersama sama melanjutkan sejarah berikutnya, yakni mencapai kejayaan Indonesia di bidang politik dan berkepribadian dalam kebudayaan.

Saya yakin beban sejarah yang maha berat ini akan dapat kita pikul bersama dengan persatuan, dengan gotong royong, dengan kerja keras. Persatuan dan gotong royong sangat menjadi bekal untuk menjadi bangsa besar.

Kita tidak akan pernah besar jika terjebak dalam keterbelahan dan keterpecahan. Dan kita tidak akan betul-betul merdeka tanpa kerja keras.

Pemerintahan yang saya pimpin akan bekerja untuk memastikan setiap rakyat di seluruh pelosok tanah air merasakan pelayanan pemerintahan.

Saya mengajak seluruh lembaga negara untuk bekerja dengan semangat yang sama  dalam menjalankan tugas dan fungsinya masing-masing.  Saya yakin, negara ini akan makin kuat dan berwibawa jika seluruh lembaga negara bekerja sesuai mandat yang diberikan konstitusi kita.

Kepada para nelayan, buruh, petani, para pedagang pasar, para pedagang asongan, sopir, akademisi, TNI, Polri, pengusaha, dan kalangan profesional, saya menyerukan untuk bekerja keras, bahu membahu, bergotong royong, karena inilah momen bersejarah bagi kita semua untuk bergerak bersama-sama untuk bekerja, untuk bekerja, dan bekerja.

Hadirin yang mulia,

Kita juga ingin hadir di antara bangsa-bangsa dengan kehormatan, dengan martabat, dengan harga diri. Kita ingin jadi bangsa yang menyusun peradaban sendiri, bangsa yang kreatif, yang bisa mengembangkan peradaban global. Kita harus bekerja sekeras-kerasnya,bahu-membahu. Sebagai negara maritim, samudra, laut, selat dan teluk adalah masa peradaban kita.

Kita telah terlalu lama memunggungi laut, memunggungi samudra, dan memunggungi selat dan teluk. Ini saatnya kita mengembalikan semuanya sehingga ‘Jalesveva Jayamahe’, di laut justru kita jaya, sebagai semboyan kita di masa lalu bisa kembali.

Saudara-saudaraku sebangsa dan setanah air,

Kerja besar dalam bangsa memang tidak mungkin dilakukan sendiri oleh presiden dan wakil presiden ataupun jajaran pemerintah yang saya pimpin. Tapi membutuhkan topangan kekuatan bersama, kekuatan yang merupakan kesatuan seluruh bangsa.

Lima tahun ke depan jadi momentum yang tepat bagi kita sebagai bangsa yang merdeka. Oleh sebab itu, bekerja, bekerja, dan bekerja adalah yang utama. Saya ingin bekerja keras dan gotong royong. Kita akan mampu melindungi segenap bangsa Indonesia dan seluruh tumpah darah Indonesia meningkatkan kesejahteraan umum mencerdaskan kehidupan bangsa dan ikut melaksanakan ketertiban dunia yang berdasarkan kemerdekaan perdamaian abadi dan keadilan sosial .

Saudara sebangsa dan setanah air,

Atas nama rakyat dan pemerintahan Indonesia, saya mengucapkan terima kasih dan penghargaan sebesar-besarnya kepada yang mulia kepala negara, kepala pemerintahan dan utusan khusus  dari negara sahabat.

Saya ingin menegaskan bahwa pemerintahan saya Indonesia sebagai negara terbesar ketiga, dengan penduduk muslim terbesar di dunia, sebagai negara terbesar di Asia Tenggara akan terus menjalankan politik luar negeri yang bebas aktif, yang diartikan untuk kepentingan nasional dan untuk menciptakan ketertiban dunia berdasarkan kemerdekaan, perdamaian abadi dan keadilan sosial.

Pada kesempatan yang bersejarah ini, perkenankan saya atas nama pribadi, atas nama wakil presiden M. Jusuf Kalla, atas nama bangsa Indonesia, menyampaikan terima kasih dan penghargaan sebesar-besarnya kepada Prof. Dr. Susilo Bambang Yudhoyono dan Prof. Dr. Boediono yang telah memimpin penyelenggaraan pemerintahan selama 5 tahun terakhir.

Hadirin yang saya muliakan,

Mengakhiri pidato saya ini, saya mengajak saudara-saudara sebangsa dan setanah air untuk mengingat satu hal yang diutarakan oleh Presiden pertama RI Soekarno bahwa untuk membangun Indonesia menjadi negara besar, negara yang kuat, negara yang makmur, kita harus memiliki jiwa cakrapatih samudra , jiwa pelaut yang berani mengarungi gelombang dan hempasan ombak yang menggulung.

Sebagai nahkoda yang dipercaya oleh rakyat, saya mengajak semua warga bangsa untuk naik ke atas kapal RI dan berlayar bersama menuju Indonesia Raya. Kita akan mengembangkan layar yang kuat. Kita akan hadapi semua badai dan gelombang samudra dengan kekuatan kita sendiri. dan saya akan  berdiri di bawah kehendak rakyat dan konstitusi.

Semoga Tuhan Yang Maha Esa senantiasa merestui upaya luhur kita bersama.

Assalamaulaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Semoga Tuhan memberkati, om shanti shanti om namo buddhaya

KEADILAN UNTUK ANWAR IBRAHIM BERERTI KEADILAN UNTUK SEMUA

JADIKAN KES ANWAR PEMULA KEPADA KUASA MAHKMAH SYARIAH DITINGKATKAN SETARAF DENGAN MAHKAMAH SIVIL  UNTUK MEMBICARAKAN KES-KES JENAYAH –  BUKTIKAN BAHAWA ISLAM ADALAH AGAMA BAGI PERSEKUTUAN
IMG_3770

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan kebenaran  karena Allah, menjadi saksi dengan adil,  dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. berlaku adillah, Karena adil itu lebih dekat kepada takwa. dan bertakwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan.  

    (Al Quran Surah  Al-Maidah  5 : 8)

Dalam ayat lain ditegaskan :
Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar menegakkan keadilan, menjadi saksi karena Allah, biarpun terhadap dirimu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabatmu. Jika ia kaya ataupun miskin, maka Allah lebih tahu kemaslahatannya. Maka janganlah kamu mengikuti hawa nafsu karena ingin menyimpang dari kebenaran. Dan jika kamu memutar balikkan  kata-kata  atau enggan menjadi saksi, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala apa yang kamu kerjakan.
 (QS. An-Nisa: 135)
Justeru mengapa tidak diberi  KEADILAN kepada  ANWAR  seorang muslim dan seorang rakyat Malaysia untuk dibicarakan di mahkamah syariah. Yang terlibat adalah orang Islam, yang menuduh orang Islam dan yang kena tuduh juga orang Islam.Pasti mereka terikat dengan syahadah. Islam adalah pegangan hidup  mereka. Cara yang terbaik ialah angkat martabat mahkmah syariah selaras dengan mahkamah sivil. Jangan hina Islam di Malaysia dengan membiarkan mahkamah syariah hanya bicarakan kes-kes yang remeh. Buktikan Islam berkuasa dan Islam adalah agama bagi persekutuan.Mulakan dengan tuduhan kes liwath ke atas Anwar Ibrahim.
Mahkamah sivil banyak kecacatannya kerana ia adalah rekayasa manusia dan boleh dipengaruhi oleh pihak yang berkuasa. Contohnnya dalam kes DSAI banyak kecacatan yang berlaku yang bersifat berat sebelah dan menganiaya. Macam mana kes boleh dipercepatkan setelah tarikhnnya ditentukan sekian-sekian hari dan masa.
Mengapakah kerajaan menerusi Peguam Negara mengambil tanggung jawap yang berlebihan untuk membela Saiful Bukhari. Beliau bukan kanak-kanak.Beliau adalah seorang pemuda yang berkuasa, boleh melawan, ada maruah. Sedangkan kanak-kanak jika dipeluk dengan kuat akan meronta-ronta.Inikan pula orang dewasa yang fizikal perkasa melawan seorangt tua berusia 60 tahun ke atas.
Liwath yang  berlaku ini jika benar mengapa tidak dilaporkan sejak dari awal lagi. Ini menunjukkan yang kena liwath ini langsung tidak menunjukkan  tanda-tanda beliau enggan. Bila beliau menuduh ada orang yang meliwathnya, beban untuk membuktikan bahawa tuduhan  ini benar  terletak ke atas bahu beliau bukan orang yang kena tuduh.Jika menyebelahi si penuduh bermakna kita menggalakkan fitnah dengan leluasa. Orang menuduh kita terima. Lebih-lebih lagi melibat5kan orang yang berkuasa dan bermartabat.
Maka mahkamah yang paling tepat untuk membicarakannya ialah MAHKAMAH SYARIAH yang mampu merungkai semua rahsia dan kekerosotan yang berlaku. Adakah ia satu fitnah atau benar-benar berlaku. Percayalah atas aqidah dan hukum Allah bahawa kes ini boleh diselesaikan dengan adil kecuali jika  kita ada agenda dan muslihat sulit di sebaliknnya untuk menganiaya orang yang kita tidak sukai dengan menggunakan saluran mahkamah yang dikuasai.
Ingatlah firman Allah :

وَمَن لَّمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُوْنَ

“Barangsiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah maka mereka itulah orang-orang yang kafir.”

(Al-Maidah: 44)

 

UCAPAN SULUNG PRESIDENT JOKOWI SEMPENA PENGANGKATAN PRESIDEN REPUBLIK INDONESIA KE 7

IKUTI UCAPAN SULUNG PRESIDENT JOKOWI PRESIDEN REPUBLIK INDONESIA YANG KE 7 SELEPAS INDONESIA MERDEKA PADA 1945 :

INDONESIA YANG BERDAULAT DALAM POLITIK

INDONESIA YANG BERDIKARI –  MANDIRI DALAM EKONOMI

INDONESIA YANG BERKEPERIBADIAN DALAM KEBUDAYAAN

Joko Widodo coverMAJALAH TIME MENILAI PRESIDENT WIDODO IS A FORCE FOR DEMOCRACY

KUASA DI BELAKANG DEMOKRASI 

PRESIDENT pertama yang tyerlantik bukan daripada kalangan elit.Sebelumnya presiden yang terlatih datangnnya daripada elit  tentera atau kalangan politik yang menguasai negara. Jokowi Widodo adalah rakyat biasa .Lahir di Solo daripada kawasan pinggir sungai. Beliau sangat memahami jerih payah kesusahan rakyat. Azamnnya untuk mengangkat darjah Indonesia, mengeluarkan rakyat daripada belitan kemiskinan, membasmi rasuah dan menuju ekonomi yang mandiri. Justeru Indonesia sebagai negara miritin akan bangun sebagai negara kuasa kelautan yang besar.

Ahmed Sukarno (spelled Soekarno).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...