PENGAJARAN BUAT KITA – JATUHNYA SEORANG DIKTATOR DI AFRIKA

Robert Mugabe: Zimbabwe.

DILEMA MELAYU
SIRI 496
MUGABE DI GULINGKAN

Sejarah tetap berulang kerana manusia tidak pernah belajar dari sejarah yang membawa kisah suka dukanya di masa lalu.Sejak Fir’aun berkuasa dengan segala kekejaman dan kehebatannya kini amalan Fir’aun masih berulang lagi. Berilah label demokrasi, komunisme, kapitalisme dalam pemerintahan tetapi kalau suara batin rakyat diperkosa, hak rakyat diabaikan, media hanya jadi corong propaganda yang tak bermaruah, manusia menjadi robot maka hilanglah nilai-nilai etika, kebebasan manusia dan kemanusiaan yang menjadi obor perjuangan hidup.
Hari ini seorang diktator Afrika hilang kuasa. Mugabe namanya, Zimbabwe negara yang menyingkirkannya. Lebih tiga dekad dia berkuasa dari seorang pejuang kemerdekaan yang disanjung tinggi akhirnya menjadi diktator di buminya sendiri. Sabda Nabi perang paling hebat dan besar ialah perang nafsu. Mogabe, seperti diktator era Fir’aun, Stalin, Mao-Tze-tung, Sukarno, Marcos, Saddam Hussein tersungkur menyembah bumi, hilang kuasa kerana dikuasai nafsu yang beraja.
Mugabe boleh menggilap sejarah kecemerlangannya di masa muda sebagai pejuang kemerdekaan negaranya. Menyesal tak sudah, air mata berlelehan mengenangkan nasib dalam usia 93 tahun dia hilang kuasa, dan ditahan untuk dibicarakan. Inilah nasib para pemimpin yang lupa daratan, tidak berpegang pada tali Allah, mengambil iblis dan puaka sebagai penasihatnya.
Allah-hu-Akbar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *